när du är redo för en intelligent politik

Jag låter moffa sova

Aftonbladet skriver om fattigdom. Min morfar hade vridit sig i plågor om han fattat vad som händer med hans Sverige idag…

Det är tur för honom att han varken ser, knappt hör och vistas i demens-dimmans land. Jag tycker han är värd ett bättre öde än att behöva ligga på en skummadrass anpassad för liggsår. Det hade känts bättre om personalen hade fått tillskott av fler medarbetare så att han hade fått komma upp och röra sig lite mer istället.

Dement man i säng

Jag låter moffa sova.

Säga vad man vill om min morfar, men han har haft civilkurage under sina dagar. Vore det inte för honom skulle jag inte varit här. Jag blev smittad av hans samhällsengagemang genom någon oanad kraft.

Hela min uppväxt har han talat om för mig att jag betyder någonting, fastän andra faktorer gjort att jag inte alltid trott det. Jag har, på samma vis som han, fått kämpa hela mitt liv. Han kämpade för mänskliga rättigheter och rättvisa så länge han var klar i knoppen. Själv har jag fått kämpa för många andra saker, men jag kan ändå se kopplingen. Jag saknar honom. Ibland klarnar han till. Man kan stå över hans vänstra öra och med hjälp av att ropa göra sig hörd och få ett svar.

Jag kommer ihåg för ett par år sedan då jag försökte förklara för honom att man numera inte kunde få hjälp att finansiera sitt körkort, någonting som han säkerligen trodde att vi lämnat bakom oss. Han var så övertygad om att det han kämpat för, inte enbart en så enkel sak som ett simpelt körkort, skulle vara kvar för eftervärlden. Tänk om han fattade vad som hänt med det här landet… Han hade antagligen dött på studs av en hjärtattack.. Jag ska nog vara tyst om det och bara tacksam för att han har funnits. Jag ska aldrig glömma vad du gjorde för Sverige, morfar.

/Tingeling

Kommentarer till: "Jag låter moffa sova" (7)

  1. Ja. Det finns ju arbetslösa ungdomar som behöver pengar, rika elbolagschefer och bankdirrar som har pengar så var ligger egentligen problemet? Det sitter nog flaskhalsar i toppen.

  2. Nog? Säkert! :)

  3. Den glada nyheten är ju att ”the secret” som det skrivs om i länken http://www.aftonbladet.se/debatt/article7716994.ab är en glad nyhet. Det svåra i dagens samhälle är väl mest att se att man faktiskt kan ta sig tid att läsa den och faktiskt kan applicera den på sitt liv.

  4. Har inte läst ”the secret”.. Däremot har jag fått känna på den press som finns att alltid behöva vara felfri som arbetstagare. Man är aldrig oumbärlig. Man kan alltid bytas ut. Lite trygghet hade suttit fint.

  5. Den trygghet som jag inte fann, den hälsa jag inte fann gjorde att jag började läsa böcker inom personlig utveckling m.m., bröt mig loss ur det otrygga sjuka samhället och fann till slut tryggheten i mig själv. Man kan säga att konsumtionssamhället gjorde sig självt en björntjänst för sedan dess har jag slutat producera saker som ingen behöver och även slutat konsumera dem.
    /MrHappy72

  6. Du är trygg med oss! =)

  7. Att läsa dina glada inlägg känns friskt för mig. Man kan se det positiva i nästan allt.

Kommentera

Etikettmoln

