när du är redo för en intelligent politik

Jag sitter på ett fik och skriver. E24 skriver att medicinen är på väg att ta slut och de avser de pengar som hållit bankerna under armarna och förlängt det ofrånkomliga slutet på det system du sannolikt länge dyrkat nu genom att ta stora lån till ditt hus.

Men vart har all ränta tagit vägen undrar jag helt stilla med ett leende i mina billiga flipflops från Kina medan jag tänker på att senare idag, när solen blir mildare, vandra i solen på en fin strand?

Hmm… Jag känner på mig att vi på en fri marknad måste anpassa oss till kinesiska löner och kinesiska mänskliga rättigheter om vi ska klara oss i konkurrensen mot den kapitalistiska diktaturen Kina. Du behöver bara lyfta på olika flipflops i strandbutikerna och läsa var de är tillverkade för att förstå vart räntan tar vägen.

Och om inte folket i väst vill tjäna den kapitalistiska kinesiska diktaturen…

…och om vare sig fattiga kineser eller fattiga europeer vill tjäna dem, vem kommer de då att vilja tjäna? Sig själva? Men kan de verkligen resa sig från knäna och sluta ta lån och sluta betala denna ränta, denna förslavning? Det undrar jag.

Resultatet av frihandel med Kina är massvis med billiga kinesiska flipflops och miljonärer och miljardärer, samtidigt som ojämlikheten ökar över hela världen och demonstrationer startas av de som blivit fattiga som landsbygdskineser.

Spanska ungdomar med universitets­examen har nu ex. tvingast i åratal att försörja sig på enkla ströjobb. De har inte råd att flytta hemifrån. Grekland drar strax ner rullgardinen också verkar det, vad det nu betyder? En ny tullmur för att skydda sin inhemska ekonomi? Intressant. Kan nog vara bra för grekerna att hålla sig undan en stund på sina egna stränder med eget tillverkade flipflops.

Jag tror vare sig att landsbygdskineserna, grekerna eller de unga revolutionärerna i Spanien vill serva de som de anser ”stulit” deras framtid. Enligt min mening har de extrema kapitalisterna underminerat sig själva genom frihandel och fri kapitalism utan tyglar. Revolutionen kommer när folket anser att brödet är slut, tror jag. Kanske nu, kanske om ett år. Vem vet?

Jag ser redan slutet av EU i antågande och det beror av ohämmad kapitalism. Ett ständigt underbjudande för att locka kapital. Ett race mot bottnen. Men egentligen är inte kapitalism eller kommunism problemet, men ohämmad tillväxt, anser jag.

Kommunismen kan stoppa symptomen, minskad kvalitet för massorna, en liten tid, men stoppar man inte befolkningsökningen och den ohämmade konsumtionen kommer man alldeles strax till precis samma resultat. Världens viktigaste kunskap om den exponentiella funktionen finns här.

Fast det är nästan så man undrar om inte de obalanserade kapitalisterna själva är fördolda kommunister såsom de driver på kapitalismens abrupta självdöd. Karl Marx ler garanterat i sin grav. Men kände Karl Marx till den exponentiella funktionen? Kommentera gärna om du vet mer om detta!

Och visst är det tragikomiskt att den kapitalistiska ”kommunismen” i Kina förbjuder kommunistiska musikband att spela…kommunistiska kampsånger…”

Hmmm… Kanske lösningen är att inte köpa nåra kläder alls och helt enkelt vandra söder ut helt naken mot tropikerna.  En naknen moder i Big Brother visar vägen. Ja. Varför inte. Så gjorde även Buddha, den vakne och upplyste, en del av sitt liv. Ja. Kanske det kan öka den totala intelligensen avsevärt? Eller varför inte som Jesus vandra ut i öknen och fundera ut något intelligentare? Eller som Reikins grundare ge sig upp på ett berg för att få svaren?

Nåväl. Jag tar av mig flipflopsen från Kina och sanden känns genast mer naturlig under fötterna. Jag bär min surfbräda med ett leende och tittar ömsom på de fina vågorna som rullar in från Atlanten och ömsom på Maspalomas sanddyner. Det ska bli skönt med en gratis-massage senare. Jo. kanske är det så att den ende som verkligen förtjänar en duktig gratis-massage nog är jag.

/MrHappy72

Kommentarer till: "Skådespel utan bröd – Världsrevolution eller en strandpromenad?" (2)

  1. Har du hört någonsin om planekonomi?

  2. Javisst. Bl.a. från en kvinna som upplevde den i Sovjetunionen själv och genom läsning om ”revolution Västervik 1917” i Sverige där intelligenta politiker räddade Sverige från en potentiell revolution genom att införa en slags planekonomi temporärt. Hurså? Var har du hört talas om den? :-)

Kommentera

Etikettmoln

