när du är redo för en intelligent politik

Martin Ezpeleta skriver om hur svenskar föraktar färgstarkt ledarskap och kanske har han rätt, men jag undrar om det inte är bristen på folk som ex. Olof Palme som gör det till en sanning, för om det fanns en färgstark ledare som kom med något vackert, matnyttigt, något nytt och färgsprakande på riktigt som fick hjärncellerna att gå igång så tror jag att folket skulle tycka om det.

Är färgsprakande det samma som populism? Nej. Att säga att alla ska få allt och skatten ska sänkas samtidigt. Det är populism för mig, men sådana finns det inte i Svensk politik, anser jag. Politikerna är ändå ganska ärliga på den punkten om man tittar efter. Så på den punkten är svenska folket inte som lättlurade latinamerikaner. Det får man ändå vara tacksam för.

Men Svenska folket är ändå grundlurade, anser jag, även om de lurats på ett betydligt mer utstuderat vis. Lurendrejeriet är så bra att politikerna tycks ha lurat sig själva samtidigt. De politiska partierna har allt mer fyllts av religiösa hycklande konservativa människor som sparat i aktier och skiter i helheten, människor som repeterar gamla klyschor likt mantran. Det är farliga ja-sägare som cementerar partierna, gör dem till kopior av varann, och effektivt stoppar varje försök till nytänkande och förmåga att förstå helheten och se sanningen som den verkligen är.

Det fanns en tid i svensk politik där politikerna förde intellektuella samtal inför folket, samtal som var djuplodande, undersökande, ärliga, inte dessa inövade klischéer.

Jag ska ta ett exempel på en klyscha som jag är mäkta trött på, bara för att illustrera.

Sosse efter sosse repeterar att vi måste ”skapa mer jobb”. Samma retorik kommer från högerhåll och även miljöpartister och t.om Jonas Sjöstedt i Vänstepartiet använder nu samma galna retorik. Jag vill få stopp på eländet. Jag vill trycka tillbaka detta färdigtuggade evigt malande skitprat likt en billig falukorv rakt ner i halsen på dem så att de slutar prata skit en stund och istället börjar tänka efter.

Det är bara att titta på historien så ser vi hur arbetstiden sjunkit i takt med industrialiseringens effektiviseringar. Vi har gjort oss av med arbete alltid, inte ”skapat jobb”. Ska det vara så svårt att förstå?

Fattar ni?

Dessa mindre mentalt bemedlade som leder Sverige idag är inga tuffa motståndare för mig i en riktig debatt. De är lätta att rå på, hela bunten, och de vet om det. Så enkelt är det och därför vinner de på att hålla käften. Så enkelt är det.

Det är därför de har mindre utstrålning än ett svart hål i rymden.

Så, Martin, (och alla ni andra också för den delen) säg mig, varför är du en del av det problem du nu gnäller på? Du vet ju att du är det. Eller hur? Varför börjar du inte inse att det är du som är lösningen på problemet. Det är du som ska fokusera på en färgstark ledare i något nytt parti eller nätverk, ex. som Intelligent Union och ge oss lite uppmärksamhet som skribent så vi får något mer färgsprakande, så att nollorna kastas ut och fokus och rampljus kommer på det du vill ha istället.

MVH
Martin Gustavsson
Intelligent Union

Kommentera

Etikettmoln

