när du är redo för en intelligent politik

Den som minst av all förtjänar uppmärksamhet, mördaren från Norge, får den av Aftonbladet på bekostnad av fredliga demokrater. Rätt eller fel. Det avgör du.

Men glada nyheter. Faktum är att 99,999% av Norge och Sverige inte tar till våld alls, men istället verkar för sin sak demokratiskt och fredligt så som sig bör. Vilka signaler sänder medierna ut till oss genom sitt ständiga fokus på dåligt frågar jag mig? Denne man är faktiskt ingen nyhet längre. Det jag önskar mig veta är om han ska skeppas till Internationella brottmålsdomstolen i Haag och avrättas för krigsförbrytelser eller inte och för det krävs det bara en liten notis, eventuellt en igen när  domen avkunnats och kanske en när han avrättas. Då kan offrens familjer sova bättre. Det kan nog även den kriminelle mördaren förstå om han använder geniknölarna.

Om sedan Jan Helin är rätt ute eller inte ska givetvis du själv som läsare avgöra men själv tycker jag att resonemangen haltar betänkligt.

Jag tror ex. inte att vare sig islamister eller kristna på stridsstigen mot civila är uppfyllda av tankar om att alla måste vara lika för att få tillhöra samhället alls. Jag tror inte att de som är olika dem ­­i deras värld är smutsiga eller att deras beslut kommer från ett hat alls.Jag tror istället att det kommer från allas vår oförmåga att hantera olika tankar med respekt och vördnad inför varann. Det kommer av rädsla att utmana våra egna frusna föreställningar, våra religioner, våra ideologier, våra egna kulturer. Det kommer ex. av mobbningen av Sverigedemokraterna. Det kommer av att inte vilja lyssna på de som har nya tankar och andra känslor.

För hur ska man bemöta religiösa haverister om inte med respekt, logik och känsla? Man visst kan man i dessa sammanhang tycka att religionerna eller rasismen skall förpassas till historiens arkiv, men man kan faktiskt göra det med respekt, med resonemang och med känsla. Och kan man inte det och känner sig störd av argumenten så är störningen inuti en själv och då måste man bearbeta detta.
Jag anser inte att det är någon större skillnad på sinnessjuk invasion av land efter land i mellanöstern av våra egna politiker i maskopi med Nato som stödjer massmord och skjuter sönder civila bilar med barn inuti. Det skiljer sig inte nämnvärt från mördarens taktik, nämligen objuden invasion och olagligt omoraliskt mord av oskyldiga. Samtidigt betvivlar jag att många av de som är för norskhet eller svenskhet eller tycker att deras egen ras är överlägsen på något vis skulle vara emot att andra länder bevarar sina egna kulturer eller att Mona Sahlin vill vara olik och beklär sig i burka och utvandrar till Afghanistan.

Jag vänder på dina ord för att göra det tydligt för dig Jan. Om Jan Helin är psyksjuk som ger denne man uppmärksamhet, eller om han är en frisk människa som är ansvarig för vad han gör, återstår för ­expertis att avgöra. Hur kan enögdhet och partiskhet anses som mentalt friskt för en tidning som åtminstone borde ge intrycket av att skriva balanserat och sakligt?

Jan Helins eventuella dårskap kan kanske inte isoleras till psykisk sjukdom, han är ju faktiskt chefredaktör som verkar ha ett funktionellt liv, men att dra parallellen till likhet  inom EU tycks mig makabert i detta fall. EU eller Sverige kan väl inte bli en avstjälpningsplats för världens överbefolkning och folk kan väl inte bara tuffa in på en båt och förvänta sig samma behandling som de som redan bor där mitt i krisen. Det löser ju dessutom inte alls problemet med överbefolkningen när deras egen demografi ser ut som den faktiskt gör. Barnavel in absurdum i namnet av en religion kan inte vara lösningen. Förstå problemet med den exponentiella funktionen, Jan!

En manifestation för mer öppenhet, mer demokrati och mer medmänsklighet var givetvis utmärkt och bör ha all uppmärksamhet. Det är där fokus bör ligga. Där har du tveklöst rätt Jan.

Jag tror att alla partier i riksdagen skulle kunna fortsätta att diskutera ­frågor om integration, ­invandring och mång­kultur på ett mer balanserart sätt och där är du väldigt viktig Jan. Även en rasist kan gilla olikheter även om denne har lägre toleranströskel än du och jag. Det är det vi måste försöka förstå. Att vi är olika och känner olika. Då kan vi skapa verklig enhet i samhället.

Human opinions are formed by accident and hardened by repetition. We cling to acquired opinions only because they give the illusion of being wise opinions. This creates division and hostility between people. /Vernon Howard

Fö. anser jag efter egna efterforskningar att det är vördnadsfullt att låta barns kroppar vara intakta och utan plågeri i religioners namn tills de blir myndiga och av egen fri vilja vill skära bort en del av sin penis. Frihet från religion är ibland viktigare än religionsfrihet.

Vördnadsfulla lyckönskningar och kram
Martin

PS. Du är inte mer lallande psyksjuk än resten av det sjuka samhället som inte vill finna den inre motivationen att förstå. Jag använde dina ord mot dig som en ögonöppnare och det är inte avsett att göra dig upprörd men vaken.

Kommentera

Etikettmoln

