när du är redo för en intelligent politik

Arkiv för 24 oktober, 2010

Idag byter jag parti och går med i ett nytt nätverk

Jag går härmed ur partiet Aktiv Demokrati p.g.a. bristande interndiskurs innan omröstningar, retroaktiv censur och bristande känsla för den demokratiska processen hos dagens styrande medlemmar. Situationen har helt enkelt blivit ohållbar på mer än ett plan.

Jag upplever att den nya ledningen av partiet tar till odemokratiska metoder som jag vill likna vid USAs försök till censur av Wikileaks och det har lustigt nog fungerat. Men jag väljer nu, som sagt, att gå vidare.

När något förpestats nog mycket av anala fasoner, hur tragikomiska de än må vara, får man helt enkelt göra som Julian Assange, slå ut med armarna ta av sig mikrofonen och säga ok, jag lämnar skeppet.

Fler medlemmar än jag har lämnat partiet och slutat läcka besvärande uppgifter om maktens korruption i bloggen, en blogg som tystnat fullständigt med partets nya regim.

Visserligen skulle man kunna skratta åt det hela, men jag vill faktiskt inte vara med i samma parti som verkligheternas Börje Bappelsin. Och det finns flera stycken av dem inom direktdemokratin idag och det är inte acceptabelt.

Men kanske detta händer automatiskt med alla partier som inte har krav på vem som får vara med och att partierna kan infiltreras av krafter som är mindre bemedlade.  Det skulle förklara en hel del av dagens politiska situation. De intelligenta går till slut ur, de mindre mentalt bemedlade finns kvar.

”Ironiskt nog har i dessa yttersta tider – och i största hemlighet – Lenins partiteori kommit att prägla riksdagspartierna: Organisationerna är partiledningarnas verktyg. De lydiga blir kvar. De olydiga bryts ner.”
/ Göran Greider

Jag har tidigare även gått ur Miljöpartiet p.g.a. att partiet saknar en känsla av helhet och mest består av folk från Folkpartiet, Kristdemokraterna och Centerpartiet och mindre mentalt bemedlade som fyller deras interna forum med idioti.

Visserligen har denna borgerlighet i mp insett att miljön är viktigare än oändlig tillväxt och det är bra…

… men de saknar en känsla för rimlighet och enhet mellan människor.

Tyvärr har vare sig Vänsterpartiet eller Miljöpartiet heller ett krav på ny folkomröstning om EU som krav för regeringsbildning heller och denna icke-respekt för demokrati genom att motverka nya folkomröstningar kan jag helt enkelt inte acceptera, speciellt då den tidigare omröstningen var omgärdad av tvivelaktigheter.

En intelligentare folkomröstning behövs verkligen i denna viktiga fråga.

Jag går härmed in i det politiska nätverket Intelligent Union som ställer krav på att människor vill utveckla sin intelligens genom introspektion/meditation och intelligent diskurs och att människor utan intelligens ska ha enklare uppgifter och vara med och endast ta beslut om saker de kan förstå.

Jag har kommit till insikt om att inget annat kan skapa verklig intelligens. Samtidigt hoppas jag att du också vill vara med och vill bli mer intelligent och acceptera en viss ordning.

Jag skulle helst vilja ge min röst i nästa val till Feministiskt initiativ, Piratpartiet, Vänsterpartiet eller Miljöpartiet för alla de bra saker de alla faktiskt representerar trots sina fel och brister.

Om Socialdemokraterna hade haft kvar hederliga Olof Palme och hederliga Anna Lindh och inte tagits över av egoistiska högerkrafter hade jag även kunnat ge min röst till detta parti som har bidragit till mer demokrati tidigare i sin historia.

P.g.a. 4%-spärren och så länge inte tillräckligt många människor går med i nätverket Intelligent Union kommer min röst gå till Sverigedemokraterna av ren sympati med det hat de utsatts för och fortfarande utsätts för.

Jag anser inte på något vis att de stackars kulturshockade Sverigedemokraterna är mer balanserade än några andra partier, ej heller att alla av dem skulle vara särskilt behagliga, men så ser det faktiskt ut idag. Inga etablerade politiker kan anses vara behagliga.

Vi behöver någon slags balans och en riktigt intelligent debatt, en debatt som faktiskt fanns i Sverige förr i tiden och som kan bli möjlig igen.

Jag röstar helt enkelt på det parti som åtminstone försöker ta upp en diskurs i ett svårt ämne som verkligen kräver intelligens. Det är modigt och mod är en av de saker som politiken VERKLIGEN behöver, men inte enbart mod behövs. Mer intelligens behövs också och mod är endast en liten bit av intelligensen. Modet måste riktas mot viljan att verkligen lyssna och diskutera saker på ett sakligt sätt.

Om nätverket i Intelligent Union växer eller partierna återfår en sundare och intelligentare balans internt kommer det finnas hopp att min röst åter hamnar på något av dem igen och att jag blir medlem i något av dessa partier igen.

Alla mäniskor som är villiga att följa Intelligent Union riktlinjer någorlunda är välkomna att medverka på olika optimala vis oavsett nuvarande intelligens.

Intelligent Union kommer förmodligen kunna valsamverka med alla partier som är villiga att ta till sig intelligent kritik och förändras i en positiv riktning.

Idag är Intelligent Union ett mycket litet nystartat nätverk. Om du är tillräckligt intelligent kommer du se positiva saker med det. Välkommen in!

”Betvivla aldrig att en liten grupp av tänkande bestämda människor kan förändra världen. Det är, verkligen, det enda som någonsin har gjort det.”
/ Margaret Mead

/MrHappy72
Medlem i nätverket Intelligent Union – Partiet som skapar intelligent balans
(Redigering: Jag är numera med i Olivgröna partiet.)
http://intressant.se/intressant

Läs även andra bloggares åsikter om
, ,

Etikettmoln